Statystyki

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj259
mod_vvisit_counterWczoraj2801
mod_vvisit_counterW tygodniu259
mod_vvisit_counterTydzień temu20981
mod_vvisit_counterW miesiącu59096
mod_vvisit_counterMiesiąc temu88148
mod_vvisit_counterRazem4328661

Online: 43
Twoje IP: 35.171.183.163
,
Dzisiaj mamy: Lip 22, 2019

18
Paź
2010
O programie Akademia Uczniowska PDF Drukuj Email
Wpisany przez Anna Sobol   

Akademia Uczniowska. Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach to nowy program Centrum Edukacji Obywatelskiej, w którym w ramach szkolnych kół naukowych realizowane będą zajęcia dodatkowe z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.

Nauczyciele, uczestniczący w programie, wezmą udział w kursach rozwijających umiejętności niezbędne w przekazywaniu wiedzy uczniom i kształtowaniu ich kompetencji kluczowych. Uczniowie przeprowadzą obserwacje i eksperymenty związane z programem nauczania oraz przygotują projekty wzajemnego nauczania.

Z każdej szkoły, przyjętej do programu w roku 2010, udział w nim wezmą dwa kolejne roczniki uczniów – rozpoczynających naukę w roku 2010 i 2011 – w pełnym, trzyletnim cyklu nauczania. Szkoły te dołączą do grupy 90 placówek należących do programu od 2009 roku.

Program Au opiera się przede wszystkim na prowadzeniu zajęć dodatkowych w postaci Szkolnych Kół Naukowych z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych. Podczas zajęć gimnazjaliści będą planować i przeprowadzać, zgodnie z procedurą naukową, obserwacje, eksperymenty i projekty zespołowe. Do prowadzenia szkolnych kół naukowych nauczyciele zostaną przygotowani na specjalnie opracowanych w tym celu szkoleniach.

Szkolne koła naukowe.

W szkołach uczestniczących w programie, przez cały czas jego trwania (do kwietnia 2014 roku), będą prowadzone opłacane przez program szkolne koła naukowe z wybranych przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i matematyki. Na zajęciach kół naukowych wykorzystywane będą metody rozwijające kompetencje kluczowe uczniów.

Gimnazjaliści poznają techniki eksperymentalne, zaplanują i przeprowadzą zgodnie z procedurą naukową: obserwacje, eksperymenty i projekty zespołowe (w tym szczególnie projekty wzajemnego nauczania), dotyczące wybranych partii materiału związanych z realizacją podstawy programowej. Intencją programu jest, aby każdy z uczestniczących w nim gimnazjalistów wziął udział w zajęciach szkolnych kół naukowych oraz poprowadził z innymi uczniami projekt, wykorzystujący zdobytą na zajęciach wiedzę, w tym przynajmniej jeden projekt wzajemnego nauczania.

Uczniowie z różnych województw, pracujący nad tym samym zagadnieniem, będą współpracować on-line. Eksperymenty, obserwacje i projekty wykonane przez uczniów będą prezentowane na forum szkoły oraz na specjalnie przygotowanej platformie internetowej.

CEO sfinansuje szkołom uczestniczącym w programie zestawy odczynników do prowadzenia eksperymentów i mikroskopy laboratoryjne. Uzupełnieniem uczniowskich kół naukowych będą wycieczki edukacyjne do ośrodków akademickich, w ramach których finansowane będą koszty przejazdu oraz opieka nauczycielska dla uczniów.

Szkolenia internetowe.

Nauczyciele ze szkół biorących udział w programie będą uczestniczyć w szkoleniach, opartych o metodę internetowego coachingu, dotyczących przygotowywania obserwacji i eksperymentów, prowadzenia projektów uczniowskich, motywowania uczniów do nauki, udzielania informacji zwrotnej, stosowania technik IT. Podstawowe szkolenie internetowe programu pomoże nauczycielom przygotować i przeprowadzić w szkole wybrane obserwacje i eksperymenty oraz poprowadzić projekty wzajemnego nauczania. Na kolejnych modułach kursu nauczyciele fizyki, biologii i chemii poznają pomysły oraz procedury obserwacji i eksperymentów. Kurs online, w którym uczestniczą szkoły z naboru 2009 roku, składa się z czterech kolejnych modułów: „Eksperymenty nauczyciela”, „Planowanie eksperymentów uczniowskich”, „Wzajemne nauczanie – planowanie i przygotowanie uczniów” oraz „Wzajemne nauczanie – wykonanie i ewaluacja”.

Dla nauczycieli, uczących klasy objęte programem, dostępne będą także dodatkowe szkolenia oparte o metodę coachingu internetowego: „Jak motywować uczniów do nauki?”, „Ocenianie kształtujące”, „Metoda projektu z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Siedmiomiesięczny kurs „Jak motywować uczniów do nauki?” CEO prowadzi od roku 2003. W kursie „Ocenianie kształtujące”, będącym modyfikacją kursu prowadzonego od roku 2004, wzięło dotąd udział 1400 nauczycieli. Szkolenia te prowadzone były w ramach programów Szkoła ucząca się i Nauczycielska Akademia Internetowa. Zostały one bardzo pozytywnie ocenione zarówno przez uczestników, jak i dyrekcje szkół. Szeroki zakres szkoleń internetowych oferowanych szkołom uczestniczącym w programie umożliwiło finansowe wsparcie ze strony Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i jej zaangażowanie w projekt. Dodatkowym elementem programu będą konferencje i krótkie szkolenia stacjonarne dla nauczycieli oraz dyrektorów gimnazjów.

Platforma internetowa.

Na potrzeby uczniów i nauczycieli powstaje platforma internetowa, która umożliwi prezentację pomocy naukowych oraz rezultatów zbiorowej pracy uczniów za pomocą łatwych w obsłudze mechanizmów, w tym także mechanizmu blogowego.

Sprawozdawczość i ewaluacja.

Każda szkoła po zakwalifikowaniu się do programu będzie zobowiązana wyznaczyć osobę pełniącą w niej funkcję szkolnego koordynatora lub koordynatorki programu. Do zadań wyznaczonej osoby będzie należało wypełnianie formularzy danych osobowych oraz ich aktualizowanie, zbieranie oświadczeń od rodziców uczniów uczestniczących w programie, zbieranie wypełnionych przez uczniów ankiet i przesyłanie zebranej dokumentacji do siedziby Akademii uczniowskiej. Zadania te będą wypełniane we współpracy z nauczycielami biorącymi udział w programie oraz z pracującym w CEO zespołem Akademii uczniowskiej. Dla szkolnego koordynatora/rki przewidziane jest odpowiednie wynagrodzenie.